Lättföretagare – vad är det?

Egenanställd och lättföretagare är i Sverige egentligen samma sak. Istället för att registrera eget företag och ha en f-skattesedel så fakturerar du istället utan eget företag.

Hur fungerar det?

Att fakturera utan eget företag som lättföretagare innebär i praktiken att du får en allmän visstidsanställning hos ett egenanställningföretag under den period som ditt uppdrag avser. Du fakturerar sedan genom egenanställningsföretaget som betalar in a-skatt för dig, det vill säga den skatt som alla anställda i Sverige betalar, och betalar ut lön till dig. Du hittar dina uppdrag själv, fakturerar din kund som om du var egenföretagare, men får betalt som anställd – lättföretagare.

Hur gör man för att bli lättföretagare?

Att bli lättföretagre och fakturera via Frilans Finans är enkelt, du skapar bara en konto här med BankId eller e-postadress och lösenord, skapar sedan fakturan i vårt fakturaverktyg som vi granskar och sedan skickar till din kund. Du blir då anställd av Frilans Finans för den period uppdraget avser och omfattas av våra försäkringar. Om du vill kan du även sätta av pengar för semesterersättning och pension. Att ha ett konto hos Frilans Finans kostar ingenting utan det du betalar är 6% av fakturabeloppet. Kom ihåg att föranmäla ditt uppdrag innan du börjar. Har du frågor eller funderingar och hur är det är att vara lättföretagare kan du alltid vända dig till Klientstöd på 0771-15 10 00 eller info@frilansfinans.se. Lycka till med dina uppdrag!

Mer om egenanställning och lättföretagande kan du läsa här