Personlighet är den nya marknadsföringen

I dagens digitala samhälle med sociala medier ständigt närvarande är det inte alltid helt lätt att sticka ut i bruset. För att lyckas måste vi gå utanför vår trygghetszon och våga vara annorlunda; vi måste göra något som ingen annan gör. Men vad är det då som ingen annan gör? Vad är det som skiljer dig åt alla andra? Svaret är enklare än vad du tror: det är du själv som är skillnaden! När vi köper en tjänst eller produkt idag vill vi gärna veta vem det är som står bakom den. Att skapa tillit, inspiration och igenkänning har därför blivit allt viktigare delar av ditt erbjudande.

Vem är du?

  • Vad vill du förmedla förutom det du säljer?
  • Välj 3 områden som du brinner för, t ex. resor, miljö, odling
  • Våga visa upp dig själv på stories, inlägg och andra kommunikationskanaler
  • Ge mer värde och kunskap än vad du säljer

 

Genom att efterleva de här tre enkla riktlinjerna kommer du möjliggöra en fördjupad relation till dina kunder och följare. Det leder i förlängningen också till att kunder bygger upp en tillit till dig, vilket slutligen resulterar i att de väljer dig framför någon annan vid köp. När du visar upp fler kunskapsområden än det du säljer så skapar du ett större engagemang och intresse, inte minst om de andra områdena har någon koppling till din nisch. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att du säljer odlingar, men bara genom att kommunicera det intresset fångar du upp likasinnade som väljer att följa dig. Initialt är dina följare kanske inte dina kunder men genom att bygga upp denna relation väljer kunden i slutändan dig istället för någon annan vid köp.

För att driva eget måste du tycka om det du gör, och det är därför viktigt att lyssna på dig själv och inte fastna i vad andra tycker och tänker. När du visar din passion och din kärlek för det du gör kommer din målkund att lockas till dig! Föga förvånande är det också de kunder som ser den sidan av dig som stannar kvar över tid.

Att se och jobba fram vad som är speciellt med dig och ditt varumärke är inte alltid lätt men lita på oss – låt det ta tid att växa. Tillåt dig själv att prova dig fram och var lyhörd mot din inre röst; bara därigenom har du lagt en god grund för ditt eget företag och din egen nisch!

Av: Maja & Elin, Fatta Foto

 

Frilans Finans är glada över att samarbetet med Maja och Elin från Fatta Foto fortsätter. Under året kommer de inspirera och dela kunskap om allt som har med att vara egen att göra. Har du något ämne du önskar läsa mer om? Mejla gärna marknad@frilansfinans.se.