Så går du från Fear till Fearless: 3 kraftfulla tips (del 2 av 2)

I del av 1 av den här artikelserien gick vi igenom vad som händer rent biologiskt när du befinner dig i ett rädslo-drivet tillstånd samt när du har tillgång till hela din potential (alltså, att befinna sig i ett fearless tillstånd och ha främre delen av hjärnan påkopplad). Har du inte läst del 1 ännu? Om inte, läs den här.

Nedan kommer 3 enkla, men kraftfulla tips på hur du försätter dig själv i fearless tillstånd.

Ditt fokus: Vart ligger ditt fokus? På problemet eller lösningen? Är det en möjlighet eller ett hot? Är det en lärdom eller ett misslyckande?

Ditt språk: Var uppmärksam på hur du pratar kring en situation. Använder du ordet problem eller utmaning? Har du ett språk som tenderar att utmåla allt som “svart eller vitt”, exempelvis “Allt går dåligt nu”, “Jag klarar ingenting”, “Det kommer aldrig att lösa sig”, “Min ekonomiska situation kommer aldrig bli bättre“, “Jag kommer alltid att må så här”, “Jag kommer aldrig att träffa nån”?

Du kan aktivt förändra ditt språk och därmed förändra hur din hjärna uppfattar situationen. Exempelvis “Saker brukar lösa sig för mig”, Jag behöver inte lösa det här just nu. Jag har löst liknande situationer tidigare”

Din fysiologi: Hur pratar du när du är stressad? Snabbt eller långsamt? Vilket tonläge har du? Hur är din hållning, rak eller ihopsjunken? Vart har du blicken, högt eller lågt? Håller du huvudet högt eller kollar du ner i marken?

Faktum är att du har ett tydligt kroppsspråk när du är i fear-based och ett annat när du är i fearless. Genom att aktivt ändra och “härma”/kopiera kroppsspråket som präglar fearless så kan du hjälpa dig själv att komma in i ett fearless mindset.

Ett intressant experiment från Harvard social scientist visar att en så enkel sak som att stå i så kallad “Superhjälte-position” i 120 sekunder ökar testosteron med ca 20% och minskar kortisol (ett stresshormon) med ca 25%. (källa)

 

Jobba smartare och mer intelligent, inte hårdare

Tänk på en situation eller något i ditt liv som du tycker är jobbigt. Börja med ett av våra tips ovan – ditt språk, ditt fokus eller din fysiologi – och börja förflytta dig från fear till fearless. När du använt ett av verktygen, prova ett andra och därefter ett tredje. Prova och se vilket verktyg som funkar bäst för dig i just din situation. Och framförallt, ta oss inte på orden – testa själv!

Vill du ha fler verktyg, tips och inspiration på hur du kommer in i fearless och når en större del av din potential? Gå till fearlessminds.se och få vår gratis snabbguide ”5 effektiva sätt att bli mer Fearless idag”.

Klicka här för att läsa del 1

Av: Maria Stenvinkel och Sophie Rosén Hellström, Fearless Minds