Så hittar du fler kunder

Att hitta nya kunder kan kännas både tidskrävande och jobbigt. Men visste du att många kunder går att hitta i din egen bekantskapskrets? Här kommer fem användbara tips till dig som egenanställd på hur du kan hitta nya kunder!

 

  1. Börja leta efter potentiella kunder i din egen bekantskapskrets

Att börja leta efter potentiella kunder i din egen bekantskapskrets kan vara ett bra första steg till att hitta fler kunder. Ibland kan det vara så enkelt som att din vän är i behov av att måla om huset, en gammal arbetskollega som behöver bygga en hemsida eller bara grannen som behöver hjälp att snygga till trädgårdslandet. Genom att dra nytta av din befintliga bekantskapskrets behöver du inte börja med att ringa kalla samtal till potentiella kunder som ingår i din målgrupp. Med största sannolikhet kommer istället dina chanser öka att bli rekommenderad i deras bekantskapskretsar ifall de är nöjda med resultatet av det jobb du utfört.

 

  1. Förvalta dina tidigare kunder

Ett vanligt förekommande misstag många gör att glömma bort att förvalta tidigare kunder efter avslutat arbete. Oftast är man så ivrig att ta sig an nya uppdrag att man lätt glömmer bort tidigare kunder. En rekommendation är därför att alltid återkoppla till kunden en tid efter genomfört arbete för att höra hur allt gått och ifall det finns något mer du kan göra för dem. På så vis visar du intresse och att du är mån om kundens vidare utveckling vilket alltid uppskattas. Genom att förvalta tidigare kunder kan du som egenanställd bygga långvariga arbetsrelationer och bli väl rekommenderad till andra.

 

  1. Använd sociala medier för marknadsföring av dina tjänster

Att använda sociala medier är en bra strategi för att marknadsföra dina tjänster. Genom att skapa en Facebooksida eller ett Instagram-konto där andra kan följa och inspireras ditt arbete gör att fler kommer att upptäcker dig och dina tjänster. Idag erbjuder även flera av de stora sociala medieplattformar möjligheter till att köpa annonser som gör att du med ett knapptryck kan nå ut till fler i din målgrupp. Att även vara aktiv och delta i diskussioner som berör ditt område i olika sociala medier (t.ex. Facebook-grupper eller LinkedIn) kan också hjälpa dig att hitta nya kunder. Genom att bidra med din expertis på området framstår du som seriös och professionell, vilket kommer väcka mer nyfikenhet om dina tjänster.

 

Läs mer: Skapa en Facebooksida

 

  1. Skaffa en professionell hemsida

Att ha professionell hemsida dit du kan hänvisa potentiella kunder är alltid att rekommendera. Tillsammans med informerande text och bild har du möjlighet att sälja in din verksamhet mer i detalj om exempelvis vilka tjänster du erbjuder, tidigare kunder, kontaktinformation m.m. Med en professionell hemsida ger du dina tjänster ett mer seriöst intryck och gör det även enklare för dig som egenanställd att hänvisa potentiella kunder som önskar att läsa mera om dina tjänster. Idag finns det flertalet gratistjänster eller prenumerationstjänster som erbjuder enkla verktyg för att snabbt skapa en professionell hemsida utan några som helst förkunskaper.

 

Läs mer: Bygg din egen hemsida

 

  1. Gör dina konkurrenter till dina samarbetspartners

Att kontakta konkurrenter inom samma område för att skapa samarbeten kan låta konstigt, men något som är väl förekommande. Att påbörja ett samarbete med personer eller byråer inom samma område gör att ni båda kan dra nytta av varandra när den ena parten inte har möjlighet att ta sig an en uppdragsförfrågan. På så sätt kan ni tillsammans rekommendera varandra när den andre inte har tid eller kunskapen för uppdraget. Så istället för att se dina konkurrenter som något dåligt ska du se dem någon bra – en chans till långsiktigt samarbete.