Skapa en Facebooksida

Det finns en rad fördelar med att upprätta en facebooksida för din verksamhet.
Inte nog med att du kan sätta ditt företag på kartan och öppna upp för kommunikation mot kunder och klienter kan du också dra fördel av statistiken som Facebook erbjuder och möjligheten till annonsering.

Att starta upp en facebooksida för din verksamhet är ingen komplicerad historia men Facebook kräver att du har en privat facebookprofil för att det ska vara möjligt i dagsläget. När du väl har ett privat konto är processen enkel:

1. I menyraden till vänster hittar du en rubrik med namnet ”sidor”, klicka på ”skapa sida” längst ner under ovanstående rubrik.

2. Dags att berätta vilken typ av verksamhet du bedriver. Välj något som passar dina behov och matchar din verksamhetsbeskrivning. Bedriver du en frisörsalong ska du med fördel välja ”Lokalt företag eller plats” medan du om du har ett band/bedriver artistisk verksamhet bör välja ”Artist, band eller offentlig person”. Välj därefter vilken kategori du är verksam inom.

3. Lite beroende på vilken typ av verksamhet du angivit att du bedriver kommer du nu få lite olika alternativ att välja mellan. Men till en början blir du ombedd att berätta mer om din verksamhet. Desto tydligare beskrivning av din verksamhet desto bättre, använd också branchord så blir din text lättare att hitta i en sökning. Här får du också ange adressen till en eventuell hemsida. Slutligen får du möjligheten att skapa en unik facebook-url för din verksamhet, detta gör det många gånger lättare för kunder att hitta din sida.

4. Du har kommit till steget för profilbild. Ett alternativ kan vara att ladda upp en bild på din logga, bedriver du lokal verksamhet kan ett annat alternativ vara en bild på din butik/salong/lokal för att skapa kännedom. Tänk på att formatet på bilden måste uppfylla vissa krav: den måste tillexempel vara minst 180×180 pixlar. Du ska dock lätt kunna anpassa din bild till ytan inuti verktyget.

5. Bestäm om du vill att din verksamhetssida ska läggas till i ”dina favoriter” på ditt privata facebookkonto (detta gäller bara din egen profil och kommer inte omfatta någon annan). Väljer du att lägga till din verksamhet som ”din favorit” kommer den bli synbar i den vänstra menyraden.

6. Du blir som ett sista steg ombedd att försöka specificera hur din målgrupp ser ut. Din sida kommer att vara tillgänglig för alla, målgruppen kan dock vara bra att ange för att säkerställa att din sida exponeras för just dessa. Du kan här också utesluta ex. demografiska platser, om du inte tycker det är nödvändigt för bosatta i detta område att exponeras för din verksamhetssida. Här kan du också ange intressen som du tror att din målgrupp har, intressen omfattar ofta sådant som delas på användares tidslinjer, appar de använder, annonser de uppmärksammar och aktiviteter utanför facebooks-sfär.

7. Nu är konfigurationen klar och din sida har skapats. Klicka dig runt på din sida och bekanta dig med den. Facebooks automatiska guide kommer att dyka upp på diverse flikar och guida dig igenom resterande steg, välj ”hoppa över” eller ”nästa” beroende på om informationen är intressant för dig eller inte. Kom ihåg att ladda upp en ”omslagsbild” som beskriver din verksamhet. Denna bild ska fördelaktligen vara 851*315 pixlar, detta går att redigera i gratisprogram så som Pixl Editor.

Lycka till!