Tips för en bättre arbetsmiljö vid arbete hemifrån

Nu när vi är många som jobbar hemifrån är det extra viktigt att tänka på hur vi står/sitter när vi arbetar för att upprätthålla en god arbetsmiljö. Kanske sitter du vid köksbordet och arbetar eller tar videomöten i soffan? Här kommer därför några enkla tips för att din kropp ska må bra som möjligt när du jobbar hemma en längre tid.

Promenader: Att ta kortare promenader på exempelvis lunchen gör mycket både för kropp och själ. Genom att ta kortare promenader ger du dig själv en paus i arbetet, motion samt frisk luft som gör dig både piggare och mer motiverad.

Ta mikropauser: Att ställ sig upp och stretcha några gånger om dagen gör att blodcirkulationen förbättras och som skapar ny energi till både muskler och hjärna.

Hitta bra arbetsställningar: Exempel på en bra arbetsställning är där du sitter rak i ryggen med armarna på ett behagligt avstånd till bordet. Detta kan du exempelvis uppnå med en ihoprullad handduk bakom ryggen för lätt svankning, en extra dyna på stolen för att komma upp närmare bord och böcker under datorn för att få upp höjden på datorn. Alternativt en pärm under datorn för att vinkla skärmen för bättre betraktningsvinkel. 

Rutiner: Skapa gärna din egen rutin kring arbetet och håll dig till den för att inte blanda ihop hemma livet med arbetstid

Viktigast av allt, ta hand om dig och glöm inte bort att ta ansvar för din egen arbetsmiljö! Skulle olyckan vara framme är det också viktigt att du hör av dig till oss då vi som din arbetsgivare har delat ansvar när det kommer till din arbetsmiljö.

För fler tips kring ergonomi och hur du upprättar en bra arbetsmiljö hittar du på arbetsmiljöverkets hemsida.