Har jag som egenanställd rätt till sjuklön?
Vi handlägger sjuklön enligt Lag (1991:1047) om sjuklön. Som din arbetsgivare under uppdrag ansvarar vi för de första 14 dagarna av din sjukskrivning förutsatt att nedanstående villkor är uppfyllda.
Observera att sjuklön endast handläggs för de dagar och timmar du skulle ha arbetat via Frilans Finans.
För att sjukanmäla dig skickar du ett mejl till oss på sjukanmalan@frilansfinans.se, när du sedan är frisk anmäler du dig som frisk genom att skicka ett mejl till samma adress och meddela oss detta.
Karensavdrag
Karensavdraget är ett avdrag som alltid görs på lönen när man är sjuk. Avdraget är alltid 20 procent av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka. Tex om man jobbar 5 dagar i veckan och är sjuk alla dessa dagar görs ett avdrag på 20 %, dvs 1 arbetsdag, och du erhåller sjuklön för resterande delen av din sjuktid, dvs 4 arbetsdagar.
Hur sjukanmäler jag mig till Frilans Finans som är min arbetsgivare?
För att sjukanmäla dig skickar du ett mejl till oss på sjukanmalan@frilansfinans.se, när du sedan är frisk anmäler du dig som frisk genom att skicka ett mejl till samma adress och meddela oss detta. Sjuklön behandlas som vanligt enligt lagen om sjuklön.
Sjukanmälan måste inkomma till oss omedelbart vid sjuktillfället.