Om Frilans Finans

Frilans Finans - en organisation för egenanställda

Frilans Finans är Sveriges största egenanställningsföretag. Vårt uppdrag är att göra det möjligt för människor att på ett enkelt, roligt och tryggt sätt kunna bedriva verksamhet. På så sätt har vi sedan starten 1999 hjälpt mer än 30 000 egenanställda att fakturera utan eget företag. I början främst frilansare men idag människor i alla typer av branscher, både i Sverige och utomlands.

Medarbetare på Frilans Finans

PersonalAdministrationen, även kallat Klientstöd, är hjärtat i vår verksamhet som strävar efter att ge våra egenanställda råd och stöd för att de ska kunna driva och utveckla sina verksamheter. För att bidra med bästa möjliga stöd har våra medarbetare stor kunskap inom områden som till exempel avdrags- och a-kassefrågor.

Vi kan kommunicera med våra egenanställda på åtta olika språk. Vi gillar utmaningar och tycker om att lösa problem. Det är en god och varm stämning i gruppen, och vi har nära till skratt. Vi bryr oss om varandra och våra egenanställda, och det ska vara roligt att arbeta.

network

IT-avdelningen står för både utveckling och underhåll av alla system och verktyg, däribland fakturaverktyget som våra egenanställda använder för att skapa fakturor enkelt och tryggt. Vi strävar efter att tillhandahålla de bästa och enklaste tekniska lösningarna för den som vill arbeta som egenanställd. På IT är samarbete en nyckel för att kunna hjälpa också övriga avdelningar på företaget. Vi har olika bakgrund, erfarenhet och specialistkompetens, men ett stort gemensamt intresse för teknik.

ff_omoss2

Företagets minsta avdelningar, marknad och ekonomi, består av totalt sex personer. Marknadsgruppens uppgift är bland annat att skapa kännedom om och väcka intresse för Frilans Finans och egenanställningen. Ekonomiavdelningen är ett litet team där man arbetar nära varandra. Något som är speciellt för Frilans Finans ekonomiavdelning är att man administrerar bokföring och avdrag för verksamhet kopplat till många olika yrkesgrupper.

stephen bw

Stephen Schad, VD

0722-40 36 05

stephen.schad@frilansfinans.se

 

 

lars bw

Lars Bengtsson, Ekonomichef

0760-01 26 98

lars.bengtsson@frilansfinans.se

 

 

joanna bw

Joanna Bouvin, Frankrikechef

+33 642 833 726

joanna.boivin@frilansfrance.fr

 

 

marcus bw

Marcus Jonsson, Marknadschef

0705-13 66 48

marcus.jonsson@frilansfinans.se

 

 

anders bw

Anders Stenberg, Norgechef & Avdelningschef Klientstöd

+47 815 00 010

anders.stenberg@frilansfinans.no

 

 

mikaelwestoo bw

Mikael Westöö, Strategisk IT-chef

mikael.westoo@frilansfinans.se

 

 

 

Mats Ottosson bw

Mats Ottosson, VD Frilans HR International

mats.ottosson@frilansfinans.se

 

 

 

christian_bw

Christian Rähn, HR-rådgivare
christian.rahn@frilansfinans.se

 

 

 

 

 

 

 

RADET_GRUPPBILD_FINAL_GRAFIK_4PERS_web

Frilans Finans-rådet består av egenanställda från olika verksamhetsområden och har skapats för att kunna påverka och verka för goda förutsättningar för alla som arbetar uppdragsbaserat som egenanställda.

Har du något du vill att rådet ska driva och verka för? Mejla dina tankar och åsikter till radet@frilansfinans.se

Jobba med oss

Vi är en organisation på 35 personer vars kultur genomsyras av viljan att hjälpa varandra och våra egenanställda. Vi får energi från våra egenanställda och den nytta vår verksamhet skapar, för dem och för samhället. Ta en titt på våra lediga tjänster eller kom in med en spontanansökan.

Frontend-utvecklare

Om Företaget

Frilans Finans är marknadsledande inom egenanställning i Sverige och arbetar med envision om att sätta individens kontroll över sitt eget arbete i fokus. Vi jobbar kontinuerligt med vår värdegrund för att den ska stödja denna vision.

Tekniken och användarupplevelsen blir en mycket central del i vår vidare expansion. Frilans Finans har idag kontor i Stockholm och Uppsala och har stora planer att även satsa internationellt. Du kommer att sitta på vårt kontor i centrala Uppsala, med möjlighet att jobba på distans viss tid.

Just nu genomgår vi en stor tillväxtresa med den senaste tekniken i fokus. För att komplettera utvecklingsteamet som idag består av lead developer, backend-utvecklare, samt frontend-utvecklare behöver vi nu stärka upp med fler talangfulla utvecklare.

Hos oss kommer du att få utvecklas och kunna leva upp till din fulla potential som utvecklare, förutsatt att du är beredd att satsa och testa nytt.

Tjänsten

I rollen som frontend-utvecklare är det viktigt att du tidigare arbetat med HTML, Javascript, CSS, LESS och SASS och du ska gärna ha erfarenhet av något MVC-ramverk. På Frilans Finans jobbar vi just nu med React och Redux. Du drivs av att ta ansvar för att koden är välstrukturerad och effektiv, samtidigt som du vill ge användarna en upplevelse utöver det vanliga.

Du kommer behöver sätta dig in i de legala och ekonomiska aspekterna av egenanställningen för att effektivt kunna kommunicera kring krav och bör därför känna detta som en positiv utmaning. Vi ser att du har ett stort intresse för finansiella lösningar/system och kanske till och med arbetet med detta tidigare.

Du kommer att ingå i ett team där du får arbeta med kravanalys och innovation i samarbete med produktägare. Du kommer att arbeta med både framtagandet av nya funktioner och erbjudanden samt vidareutvecklandet av existerande system.

Som webbutvecklare kommer du ha fokus på användarinteraktion och grafiska gränssnitt, funktionsutveckling för att stödja nya kundkrav eller marknadskrav, Responsive Design, samt tillgänglighetsanpassningar. Du kommer även vara delaktig i att vidareutveckla utvecklingsprocesser, driftsarkitektur, continuous delivery, och andra delar som inte direkt är kopplade till kundkrav utan mer förmågan att leverera med hög kvalitet.

Tillsammans med teamet har du stor frihet, och ansvar, att leverera bästa lösningen!

Kvalifikationer

● Vi tror att du har ett par års erfarenhet att arbeta med HTML, Javascript, CSS, LESS och SASS

● Du har ett öga för detaljer

● Du är en problemlösare av rang – både vad gäller frontend och systemutveckling i stort.

● Du talar och skriver svenska och engelska obehindrat

Personlighet

Du brinner för utveckling och har ett stort tekniskt intresse. Du tycker det är viktigt att få vara kreativ och arbeta med de senaste teknikerna. Du drivs av att få arbeta i team på ett relativt ungt företag där både teknik och affär står i fokus, och resurserna finns för att lyckas. Vidare har du lätt för att skaffa dig ett helhetsperspektiv, är trygg i dig själv och din roll som utvecklare samt bidrar med en positiv energi.

Intervjuer kommer att ske löpande så skicka ditt CV redan idag

Ansök

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett telefonnummer

Du måste ange en e-postadress

Du måste godkänna

Spontanansökan

Ansök

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett telefonnummer

Du måste ange en e-postadress

Du måste godkänna

Klientstödsmedarbetare inom ekonomi

Vill du vara med och göra det möjligt för människor att förverkliga sina yrkesdrömmar – att få göra sin grej?

Frilans Finans har sedan starten 1999 hjälpt fler än 55 000 egenanställda att fakturera utan att ha eget företag. Genom egenanställning kan man till exempel ta betalt för arbete som utförs vid sidan av sitt ordinarie jobb, testa om en affärsidé lyfter utan att starta företag, eller bedriva verksamhet utan att behöva lägga energi på administration och pappersarbete – man behöver bara göra sin grej!

Att arbeta hos Frilans Finans
Under 2017 omsatte vi ca 900 mkr men vi är fortfarande en familjär organisation med 45 medarbetare och beslutsvägarna är korta och avstånden mellan avdelningarna likaså. För att trivas hos oss behöver man därför vara prestigelös och gilla att samarbeta.

Vår organisationskultur genomsyras av viljan att hjälpa varandra och våra egenanställda och vi får energi från våra egenanställda och den nytta vår verksamhet skapar, för dem och för samhället. I Sverige, där vi är marknadsledande, börjar egenanställningen bli allt mer etablerad. I Norge börjar hjulen snurra allt snabbare och i Frankrike är vi på väg upp ur startblocken. Så vår resa har bara börjat…

Tjänsten
I rollen på Frilans Finans Klientstöd arbetar du med att ge stöd och råd till Frilans Finans egenanställda i arbetsrättsliga, skatterättsliga och avtalsrättsliga frågor på telefon, chatt och mail. Du arbetar med reskontrahantering, lönehantering, kravhantering och kreditbedömningar samt även med avdrag, utlandsfakturering och momsfrågor. På klientstödavdelningen blir du en del av ett glatt och härligt gäng som idag består av 15 medarbetare.

Frilans Finans klientstöd har idag öppet mellan 09:00 – 17:00, helgfria vardagar. Framöver kan klientstöds öppettider komma att utökas till att vara öppet till 20:00 på måndagar till torsdagar, allt för att förbättra servicen till våra egenanställda. Du kommer då ingå i ett rullande schema där du arbetar både dagtid och kvällstid och vid de tillfällen du arbetar kväll så startar arbetsdagen vid lunchtid.

Din personlighet och erfarenhet
Frilans Finans värdeord är caretaking, ansvarstagande, möjliggörande och premium tech. Caretaking är något vi värderar högt och som står för hög serviceinställning, empati, noggrannhet, och god kommunikation. Du är därför bra på att samarbeta samt att skapa och bibehålla förtroendefulla relationer.

Du har i någon form arbetat med ekonomi eller administration tidigare. Det är ett extra plus om det varit inom någon av de branscher där vår organisations egenanställda ofta arbetar som till exempel inom media, teknisk konsultation (exempelvis bransch för systemvetare, teknisk konstruktör, projektledare mm), bygg och anläggning, hantverksyrken, hälsa och skönhetsvård, kultur, administration eller ekonomi.

Du har daglig kontakt med våra egenanställda på telefon, chatt och mail där det är av stor vikt att alltid ge ett gott bemötande med en positiv attityd och få varje egenanställd att känna sig unik, vid varje tillfälle!

Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i såväl tal som skrift. Meriterande är om du även kan ett tredje språk.

Start
Omgående.

Omfattning
Heltid. Provanställning tillämpas.

Geografisk placering
Tjänsten är placerad på Frilans Finans kontor i Uppsala. Resor till Stockholm kan förekomma.

Välkommen med din ansökan 
Skicka in din ansökan, CV och personligt brev, till jobb@frilansfinans.se dock senast onsdagen den 31/10. Urval och intervjuer kommer att ske löpande så skicka in din ansökan redan nu.

Har du frågor angående tjänsten?
Lisa Utterström, lisa.utterstrom@frilansfinans.se

Ansök

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett telefonnummer

Du måste ange en e-postadress

Du måste godkänna

Market Business Developer Finland

We are looking for a younger ambitious person to join our team in Nice who is able to quickly understand and leverage our experience of “enable work between independent contractor and companies“, and has the same hunger for growth as we have.

Frilans Finans is the leading umbrella company in Scandinavia. Our mission is to enable people to conduct business in an easy, fun and safe way. We have, since 1999 helped more than 30,000 umbrella contractors to invoice without having a own registered company. In the beginning there were mostly freelancers, but today both Companies and people in all kinds of industries throughout Europe.

Responsibilities

  • Establishment of cooperation with suppliers (as banks, accounting bureau, market communication)
  • Establish functional and regular networking with organizations and companies (as Business Sweden, embassies, chamber of trades)
  • Share and receive information, ideas and knowledge within our organization
  • Continuously take initiatives to prospect in B2C and B2B markets

Must have

  • Native citizen from Finland
  • Fluent in English
  • Comfortable in a Teal organisation
  • Strong driving force to reach specific objectives
  • Solution oriented and high responsibility

 

Frilans Finans is an international organization ready to help independent contractor and companies to do business in many countries. We operate in the following countries: Sweden, Norway, Denmark, Finland, France and Great Britain and more to come.

The position is located in Cagnes sur Mer, Nice, France.

Ansök

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett telefonnummer

Du måste ange en e-postadress

Du måste godkänna

Country advisor for Denmark

Are you looking to join an organization with strong values, working as a member of a self-
managing international team? Would you like to make a contribution to improving the quality of life of customers and co-
workers through the use of innovative employment solutions? Then join Frilans Finans, Sweden’s largest umbrella contractor company since 1999, and the first pan-European umbrella solutions group.

Frilans Finans works with its clients in France and across Europe to provide them with a secure, simple form of work/employment solution that complies with the laws of the country and is adapted to the needs of every individual. The group is continuing its international development, and is creating a Business Unit – International Client Support – to be based in Cagnes-sur-Mer. A true experimental ”Teal Management” laboratory, our client is looking for three Country Advisors, one for each of the following countries:

COUNTRY ADVISOR FOR DENMARK / COUNTRY ADVISOR FOR FINLAND / COUNTRY ADVISOR FOR UK

With the support of the entire Cagnes-sur-Mer international team, which will be made up of seven persons, your principal task is to enable FRILANS FINANS customers to develop their businesses in new markets, in this case Denmark, Finland or the United Kingdom, in accordance with the labour laws in force in the country involved. You will be the facilitator of reference, and will enable the legal context to be made ”safe, secure and simple”.

Your work will be spread over two separate time periods:
Organizational phase: the first six months will include development of the business plan, implementation of the legal structure and creation of the relevant partnerships, including institutional, banking, accounting, legal, marketing and operational.

The operational phase is then split among your ongoing customer support role, the development and consolidation of the partnerships that have been formed, participation at labour-related events (trade shows, workshops, etc.) and administrative management for your clients and other independent workers. You will be working with the other members of the international team and withFrilans Finans’s dedicated commercial development team.

At the same time, you will monitor labour market developments in the country and seek opportunities
for growth. The job requirements are:

  • fluency in English and the language of the country concerned. In the case of the UK Country
    Advisor, a second language is desirable.
  • proof of in-depth knowledge of the country so that you will be able to quickly identify the
    relevant economic and institutional actors.
  • prior experience with managing transversal projects involving numerous regulatory
    constraints.
  • being based in the region or a willingness to move close to the headquarters of BU
    Internationale in Cagnes-sur-Mer within six months to that you will be in a position to work
    closely with the team.
  • willingness to travel frequently.

 

If you have the soul of a pioneer, share Teal Management values, would like to be part of an open, welcoming team and can show initiative, independence, creativity and discipline, then join us!

Please send your application (CV + cover letter) with in brackets the following reference:
Country Advisor for Denmark: CAD
to our consultant, who is managing this procedure on a confidential and exclusive basis:

ADC Conseil en Ressources Humaines
Cap Var, 148, Avenue Georges Guynemer
06 700 St Laurent du Var
candidatures@adc-recrutement.fr

Ansök

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett telefonnummer

Du måste ange en e-postadress

Du måste godkänna

Market Business Developer UK

We are looking for a younger ambitious person to join our team in Nice who is able to quickly understand and leverage our experience of “enable work between independent contractor and companies“, and has the same hunger for growth as we have.

Frilans Finans is the leading umbrella company in Scandinavia. Our mission is to enable people to conduct business in an easy, fun and safe way. We have, since 1999 helped more than 30,000 umbrella contractors to invoice without having a own registered company. In the beginning there were mostly freelancers, but today both Companies and people in all kinds of industries throughout Europe.

Responsibilities

  • Establishment of cooperation with suppliers (as banks, accounting bureau, market communication)
  • Establish functional and regular networking with organizations and companies (as Business Sweden, embassies, chamber of trades)
  • Share and receive information, ideas and knowledge within our organization
  • Continuously take initiatives to prospect in B2C and B2B markets

Must have

  • Native citizen from England
  • Fluent in English
  • Comfortable in a Teal organisation
  • Strong driving force to reach specific objectives
  • Solution oriented and high responsibility

 

Frilans Finans is an international organization ready to help independent contractor and companies to do business in many countries. We operate in the following countries: Sweden, Norway, Denmark, Finland, France and Great Britain and more to come.

The position is located in Cagnes sur Mer, Nice, France.

Ansök

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett namn

Du måste ange ett telefonnummer

Du måste ange en e-postadress

Du måste godkänna

Lär känna Frilans Finans och alla egenanställda

Om Frilans Finans

matsj

Frilans Finans tror på människans förmåga att skapa.

Vi vet om att vi människor finner detta skapande både roligt och inspirerande och berikande. Därför är Frilans Finans uppdrag att skapa bra förutsättningar för att skapa genom att göra det möjligt för människor att på ett enkelt och tryggt sätt få makt (styra) över sitt eget arbete.

Makt är ett ord som kan låta hårt. Men det vi menar är till exempel att den vinst som ditt arbete genererar bör du få en skälig del av. Vi menar vidare att du skall ha rätt att vara med och planera och tycka till om hur ditt arbete skall utföras och med vilka du skall arbeta.

Stephen Schad, CEO

Lisa Anckarman

Vår historia

I mitten på 1990-talet drev Stephen Schad ett artistförmedlingsbolag. Några musiker och artister frågade om Stephen, som vunnit deras förtroende genom att ha bra koll på skatter och administration, om han mot några procent av arvodet också kunde hjälpa dem med deras administration. Stephen nappade på förslaget, och den första egenanställningsaffären var gjord.

Så småningom bytte organisationen namn till Frilans Finans och antalet egenanställda växte till tusentals. Idag har mer än 50 000 personer inom i princip alla typer av branscher konto hos Frilans Finans. Men syftet med verksamheten är fortfarande densamma som i början; att göra det möjligt för egenanställda att kunna använda sin kreativitet och energi för det man vill och är bra på, och slippa tänka på administration, skatter, inkasso och försäkringar.

Några milstolpar:
1995 – den första egenanställningsaffären görs mellan artister och Swealandz artistförmedling.
1999 – Swealandz Frilans Finans registreras
2001 – Andra yrkesgrupper än artister börjar fakturera genom Frilans Finans.
2007 – Möjligheten att göra avdrag införs.
2009 – Alla egenanställda innefattas i en heltäckande försäkring.
2010 – Frilans Finans blir Norges första egenanställningsföretag.
2012 – Möjligheten att få lön inom 24 (Expressbetalning) införs.
2012 – Egenanställningsföretagens branschorganisation grundas.
2014 – Första Rot & Rut-fakturan skickas.
2014 – Frilans Finans startar verksamhet i Frankrike.
2015 – Klientstöd blir fler än 10 medarbetare.
2016 – Frilans Finans Klientstöd börjar erbjuda service på sex olika språk.

Fakta och siffror

graf_oms

Källa: Allabolag.se

Några siffror

Fast anställda: 32 (2016)

Kontoinnehavare: ca 55 000 (2016)

Skickade fakturor: ca 302 000 (2016)

Antal yrken: ca 1 500

Länder som egenanställda fakturerat från (2016): 16 (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Thailand, Spanien, USA, Malaysia, Ghana)

om-oss-hero

För oss på Frilans Finans är hållbarhet viktigt och vi försöker använda vår marknadsledande position för att kunna bana väg för viktiga frågor som minskad miljöpåverkan och en trygg arbetsmiljö.

Hållbarhetsrapport 2018 Frilans Finans AB

Hållbarhetsrapport 2018 Invoicery Int AB

Vår verksamhet

Frilans Finans är en internationell organisation redo att hjälpa dig att göra affärer i många länder. Kontakta oss gärna för mer information, eller om det land du är intresserad av saknas på kartan.